Passend onderwijs
Op De Appelgaard vinden we het belangrijk dat alle leerlingen de mogelijkheid krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. Daarom bieden we naast de reguliere lessen ook andere vormen van leren aan. Zo kunnen leerlingen hun kwaliteiten en talenten optimaal benutten.
Eigen leerlijnen
Als een leerling het tempo van de groep niet kan bijhouden, dan kan deze leerling verder werken met een eigen leerlijn. De leerling werkt dan door totdat hij of zij de huidige lesstof voldoende beheerst. Pas daarna gaat de leerling door met de volgende stap in de lesstof. Bij een eigen leerlijn wordt de aansluiting met de jaargroep dus losgelaten. Om de ontwikkeling van de leerling toch te kunnen volgen, wordt er een Ontwikkelings Perspectief opgesteld.
Verrijkingsgroep
Het is mogelijk om in de groep extra uitdaging te geven aan leerlingen die dat nodig hebben. Als een leerling nog meer uitdaging kan gebruiken, dan kan hij of zij naar de verrijkingsgroep. In deze groep wordt aan verschillende ontwikkelingsgebieden gewerkt. Daarnaast kan een leerling aangemeld worden bij de bovenschoolse plusklas.
Pedagogische tuinman
Op ons landgoed is een moestuin aanwezig. De pedagogische tuinman gaat gedurende het hele jaar met een groot deel van de leerlingen aan het werk om te leren in de praktijk. Naast het werken in de moestuin en bloementuin leren de kinderen ook wat er nodig is om een landgoed te onderhouden.
Zo timmeren ze vogelhuisjes, helpen ze snoeien, berekenen ze het aantal beuken wat nodig is voor de heg en voeren ze in kleine en grotere groepen onder begeleiding van de tuinman verschillende taken uit.
Groep 7/8 draagt verantwoordelijkheid voor de moestuin.
Groep 5/6 draagt verantwoordelijkheid voor het opzetten en onderhouden van een bloementuin.
Groep 4 helpt mee in het onderhoud van het landgoed.
Groep 1-3 werkt, geniet, zaait en speelt op verschillende momenten mee.
Zo dragen we samen de verantwoordelijkheid voor onze omgeving en de natuur om ons heen.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie over passend onderwijs op de website van de HSN.