Onderwijsconcept

Op De Appelgaard wordt al in groep 1-2 de basis gelegd in het spelenderwijs en ontdekkend leren. Kinderen krijgen zo van jongs af aan de gelegenheid om zelf werk te plannen en hierin eigen keuzes te maken. Vanuit betekenisvolle thema’s worden diverse speel-/leeractiviteiten binnen en buiten aangeboden.

In groep 1-2 wordt de lesstof na een doelgerichte instructie aan de gehele groep op verschillende manieren verwerkt.

Expliciete Directe Instructie (EDI)

In de midden- en bovenbouw wordt er in de ochtenden klassikaal lesgegeven, daarbij maken we gebruik van het directe instructiemodel.

EDI bestaat uit een aantal vaste lesonderdelen, aangevuld met technieken. Het doel van EDI is om leerstof succesvol aan te leren aan zowel de sterke, gemiddelde, als risicoleerlingen.

Het ‘controleren van begrip’ is een belangrijke techniek binnen EDI. Voordat leerlingen zelfstandig de lesstof gaan verwerken, moet 80 procent van hen het lesdoel hebben behaald. Zelfstandig werken is namelijk effectiever als leerlingen de leerstof in de basis beheersen. De overige 20 procent krijgt een verlengde instructie als de rest van de klas zelfstandig werkt.

Elke dag is er tijd voor extra zorg en op vaste dagdelen wordt er gebruik gemaakt van ‘extra handen in de klas’ door de inzet van een onderwijsassistent.

Thematisch werken

In de middagen wordt er thematisch gewerkt. Bij elk thema werken de kinderen in kleine groepjes, klassikaal of schoolbreed aan een concreet leerdoel. In de thema’s verwerken we de zaakvakken, zoals: aardrijkskunde, geschiedenis, burgerschapsonderwijs, beeldende vorming en wereld oriëntatie.

Door gebruik te maken van actuele thema’s zijn de kinderen in hoge mate betrokken en gericht op het leren.

Dagelijks blikken we met de kinderen terug op het werk en bespreken we de behaalde doelen.

De speerpunten binnen ons onderwijssysteem zijn: zelfstandigheid, betrokkenheid, kennis opdoen, verantwoordelijkheid, leren plannen en reflecteren.

Landgoed

De ruimte in en om de school willen we ook in ons onderwijs optimaal gebruiken.

Zo vinden er regelmatig lessen bewegend leren plaats en draagt groep 7/8 verantwoordelijkheid voor de moestuin. Van de pedagogisch tuinman krijgen ze zowel de kennis als de vaardigheden aangeleerd om verantwoord om te leren gaan met de natuur.