Spelenderwijs en ontdekkend leren
Op De Appelgaard wordt de basis vanuit groep 1-2 gelegd in het spelenderwijs en ontdekkend leren. Kinderen krijgen al van jongs af aan de gelegenheid om zelf werk te plannen en hierin eigen keuzes te maken. Vanuit betekenisvolle thema’s worden diverse speel-/leeractiviteiten aangeboden. In groep 1-2 wordt de lesstof na een doelgerichte instructie aan de gehele groep op verschillende manier verwerkt. In de ochtenden wordt er in de midden- en bovenbouw gewerkt in blokken. In kleine groepjes krijgen de kinderen instructie in de vakken rekenen, taal, lezen en spelling. In deze kleine groepjes is er meer ruimte voor interactie en gerichte aandacht. De kinderen krijgen direct feedback op hun werk en werken hierdoor doelgericht.
Elke dag is er tijd voor extra zorg en op vaste dagdelen wordt er gebruik gemaakt van ‘extra handen in de klas’ door de inzet van een onderwijsassistent. In de middagen wordt er thematisch gewerkt. Bij elke opdracht werken de kinderen in kleine groepjes aan een concreet leerdoel. Door de keuzevrijheid zijn de kinderen in hoge mate betrokken en gericht op het leren. Dagelijks blikken we met de kinderen terug op het werk. Onze speerpunten binnen ons onderwijssysteem speerpunten zijn: zelfstandigheid, betrokkenheid, verantwoordelijkheid, leren plannen en reflecteren.
Expliciete Directe Instructie
EDI bestaat uit een aantal vaste lesoverdelen, aangevuld met technieken. Het doel van EDI is om leerstof succesvol aan te leren aan zowel de sterke, gemiddelde, als risicoleerlingen.
Het ‘controleren van begrip’ is een belangrijke techniek binnen EDI. Voordat leerlingen zelfstandig de lesstof gaan verwerken, moet 80 procent van hen het lesdoel hebben behaald. Zelfstandig werken is effectiever als leerlingen de leerstof in de basis beheersen. De overige 20 procent krijgt een verlengde instructie als de rest van de klas zelfstandig werkt (Hollingsworth & Ybarra, 2017).
Onderdelen EDI-les | |
Lesdoel | Hierin staat duidelijk beschreven wat de leerlingen aan het einde van de les moeten weten of kunnen. Het lesdoel wordt gedeeld met de leerlingen door dit op het bord te laten zien of samen met de leerlingen te lezen. |
Activeren van voorkennis | Keenis uit het langetermijngeheugen wordt in het werkgeheugen geplaats. Hierop kan nieuwe kennis gebouw worden. |
Onderwijzen van het concept | De begrippen die in het lesdoel staan beschreven, worden uitgelegd. |
Onderwijzen van de vaardigheid | De stappen die nodig zijn om de in het lesdoel beschrven vaardigheden goed uit te voeren, worden aangeleerd. |
Belang van de les | Het belang van de les wordt verduidelijkt voor de leerlingen |
Begeleide inoefening | De leerlingen nemen het verwoorden en toepassen van de leerstof over, terwijl voortdurend wordt gecontroleerd of ze het correct doen en begrijpen. |
Lesafsluiting | De leerlingen maken opdrachten of beantwoorden vragen om te laten zien dat ze de begrippen en vaardigheden van het lesdoel beheersen. |
Zelfstandige verwerking | De leerlingen oefenen zelfstandig met de in het lesdoel beschreven begrippen en vaardigheden. |
Verlengde instructie |
De leerlingen die zich de leerstof tijdens de lesafsluiting nog onvoldoende eigen hebben gemaakt, volgen tijdens de zelfstandige verwerking een verlangde instructie met de leekracht.
|
Technieken EDI-les | |
Controleren van begrip | Tijdens het lesgeven wordt voortdurend gecontroleerd of alle leerlingen ook echt tot leren komen. |
Uitleggen | Lesgeven door te vertellen. |
Voordoen | Lesgeven door gebruik te maken van voorwerpen. |
Hardop denken | Lesgeven door hardop te denken en de leerlingen zodoende te laten zien hoe een expert het probleem aanpakt. Dit wordt ook wel ‘modelen’ genoemd. |
Op de Appelgaard wordt in alle groepen gebruik gemaakt van het directe instructiemodel. In de groepen 3 t/m 8 vindt de fase van de zelfstandige verwerking plaats in de lesblokken waarin leerlingen zelfstandig werken. In groep 1/2 wordt gewerkt met een verbonden instructie tijdens de taal- en rekenkring.
Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Op de Appelgaard werken we ‘s middags thematisch. We volgens hierbij de principes van Ontwikkelingsgericht onderwijs. Zowel de zaakvakken als de kunstzinnige vakken zijn geïntegreerd binnen dit onderwijs. an de hand van thema’s willen we betekenisvol onderwijs geven aan onze kinderen. Betekenisvol onderwijs waarin naast kennis, ook vaardigheden en identiteitsvorming centraal staan.